Sokan kerültünk már abba a helyzetbe, hogy az interneten rendelt különféle termékünk – legyen az mobiltelefontól télikabátig bármi – hibásan, sérülten érkezett, nem úgy nézett ki, mint a képen vagy csak szimplán nem tetszett. De van egy jó hírem: Nem marad rajtunk a rendelt termék, van lehetőség a visszaküldésre. Nézzük a szabályokat!
Először is fontos elkülönítenünk a két alapvető esetet:
- a termék hibás vagy sérült, ekkora a szavatossági jogokat is gyakorolhatjuk, vagy
- a termék nem tetszik vagy meggondoltam magam, ekkor csak a 14 napos elállási jog gyakorlásáról beszélhetünk.
A hatályos uniós és magyar jogszabályok értelmében az unió területén vásárolt bármely termék vonatkozásában 14 napig joguk van ahhoz, hogy ha azt az interneten vagy a távkereskedelem valamely más formája révén – üzlethelyiségen kívül: telefonon, csomagküldő szolgálattól vagy házaló ügynöktől – vásároltuk, akkor a vásárlástól elálljunk, az árut visszaküldjük, és a teljes vételárat visszakapjuk. Az elállási jog gyakorlását – a határidőn belül – nem kell megindokolnunk! Azaz a visszaküldés oka bármi lehet – akár az is, hogy egyszerűen meggondoltuk magunkat.
Figyelem! A 14 napos elállási jog csak a fogyasztók és kereskedők között kötött szerződésekre vonatkozik. Fogyasztó: bármely természetes személy, aki a szerződések keretében olyan célból jár el, amely kívül esik kereskedelmi, ipari, kézműipari vagy szakmai tevékenysége körén. E rendelkezésből az következik, hogy ahhoz, hogy valamely személy e fogalom hatálya alá tartozzon, két együttes feltételnek kell teljesülnie, nevezetesen: 1 – a személy természetes személy, és 2 – a személy nem szakmai célból jár el.
Fontos tisztáznunk a határidő – jelen esetben a 14 nap – számításának módját és alapját.
A 14 napos elállási idő a megrendelt áru átvételét követő napon veszi kezdetét. Tehát az azt követő napon, hogy a terméket meghozta a futár, kivettük a csomag automatából, átvettük az átvevőponton vagy az üzletben. Ha a 14 napos határidő utolsó napja (a 14. nap) munkaszüneti napra esik, az elállási idő az ezt követő munkanap utolsó órájának végével jár le.
Internetes vásárlásnak minősül az is, ha a webshopban rendelt terméket az üzletben vesszük át függetlenül attól, hogy a termék az üzlet raktárában is elérhető volt.
A 14 napos elállási idő nem minden árucikk esetében alkalmazható. Nem vonatkozik például a következőkre:
- repülő- és vonatjegyekre, koncertjegyekre, szállodafoglalásra, autóbérlésre és konkrét időpontokra megrendelt étkeztetési szolgáltatásokra;
- a rendszeresen házhoz szállított árucikkekre és italokra – például a tejesember által hozott tejre;
- egyedi megrendelésre készült, vagy a vevő egyéni igényeihez alakított termékekre – pl. méretre szabott öltönyre;
- az olyan hang- és képfelvételekre, illetve számítógépes szoftverekre, például DVD-kre, amelyek lezárt csomagolását Ön átvételkor felbontotta;
- az online digitális tartalmakra, ha már megkezdte a letöltést vagy az adatátvitelt (streaming), és elfogadta, hogy a letöltés, illetve adatátvitel megkezdésekor elveszti elállási jogát;
- a nem vállalkozástól, hanem magánszemélytől vásárolt termékekre;
- a sürgős javítási és karbantartási munkákra kötött szerződésekre – ha például csőtörés elhárításával bízott meg egy vízvezeték-szerelőt, és megállapodott vele a vállalási árban, már nem mondhatja vissza a munkát.
Vannak olyan termékek, amiket csak az eredeti bontatlan csomagolásban lehet visszaküldeni, azaz ezekre felbontás után már nem lehet elállási jogot érvényesíteni:
- lezárt csomagolású hang-, videó anyagok, szoftverek,
- higiéniai és egészségvédelmi termékek (pl.: fehérnemű, fogkefe, egészségügyi betét, szexuális segédeszköz, golyós dezodor, neoprén ruha)
A fenti eseteken kívül nem kérhetik tőlünk az eredeti csomagolás használatát, meglétét.
Hogyan gyakorolhatjuk a 14 napos elállási jogunkat?
Mint a legtöbb jog gyakorlásához, úgy ehhez is kapcsolódnak kötelezettségek. Először eleget kell tennünk a 14 napon belüli értesítési kötelezettségünknek. Vagyis a kereskedő tudtára kell adnunk, hogy élni szeretnénk az elállási jogunkkal. Ezt tehetjük a weboldalon feltüntetett emailen, telefonon vagy az eladó erre rendszeresített formanyomtatványán, felületén.
Bár a 14 napos határidő az átvétel napját követő napon kezdődik, de ha hamarabb eldöntöttük, hogy mégsem szeretnénk a terméket megvásárolni, akkor úgy is gyakorolhatjuk elállási jogunkat, hogy egyszerűen nem vesszük át a terméket a futártól. Így – ha a visszaküldésnek nincs extra díja – nem kell visszaküldési költségeket fizetnünk, ami előnyös lehet, mivel alapesetben az áru visszaküldésének közvetlen költségét a fogyasztónak kell megfizetni. Az értesítési kötelezettségünk azonban ugyanúgy fennáll: Jeleznünk kell az elállási szándékunkat, mivel ha ezt nem tesszük meg a vállalkozás ismét megpróbálja majd kézbesíteni a rendelt árut.
Ha értesítettük a kereskedőt az elállási szándékunkról, az értesítését követő naptól számítva 14 napunk van a termék visszaküldésére.
Ez azt jelenti, hogy fel kell adnunk, át kell adnunk a futárnak, be kell raknunk a kijelölt csomag automatában a terméket az értesítéstől számított 14 napon belül. Azaz nem kell megérkezni ezen határidőn belül a kereskedőhöz, de persze javasolt nem húzni az időt ez esetben sem, mivel így segíthetjük a kereskedő későbbi értékesítését. A visszaküldés költségeit alap esetben nekünk kell állnunk, de a kereskedőnek erről a költségről tájékoztatnia kell a vásárlókat (például az ÁSZF-ben), ha ez elmarad, akkor mindenképp ő viseli a visszaküldési költségeket.
Mikor kapjuk vissza a pénzünket?
Nem meglepő, de itt is egy 14 napos határidőről beszélhetünk. Alap esetben a kereskedőnek késedelem nélkül kell eleget tennie a teljes kifizetett összeg (vételár és szállítási költség) visszatérítési kötelezettségének, de minden esetben attól a naptól számított 14 napon belül, amikor értesül a fogyasztó azon döntéséről, hogy eláll a szerződéstől. A visszafizetést késleltetheti az árunak a hozzá való visszaérkezésének az időpontjáig, abban az esetben ha nem küldtünk neki igazolást a csomag feladásáról.
Szemléltessük a fentieket egy példával! A vásárló a szegedi borfesztiválon töltött este alatt kedvet kap és rendel magának egy új borospohár készletet a kedvenc webáruházából. Ha vásárlónk időközben rájön, hogy még sincs szüksége több borospohárra akkor, ha átveszi a borospohár készletet május 16-án (kedden) május 30. napjáig jeleznie kell elállási szándékát a csalódott webáruház felé. Ha ezt megteszi május 30-án, akkor június 13. napjáig van ideje feladni a terméket visszaküldés céljából.
Végezetül olyan lényeges információkról írok, amik hasznosak lehetnek az elállási jogunk érvényesítése során:
- Előfordulhat, hogy az egyszerre megrendelt termékek (pl. laptop és a hozzá való táska) kiszállítása különböző időpontokban történik: a laptop raktáron volt, így a rendelés másnapján megkapjuk, de a laptop táskára két hetet várni kell, mire kiszállítják. Ilyen esetben az elállási jog megillet bennünket az összes termék vonatkozásában az utoljára szolgáltatott termék átvételét követő naptól számított 14 napig!
- Nem csak termékekre, hanem szolgáltatásokra is lehet érvényesíteni az elállási jogot. Ebben az esetben a szolgáltatási szerződés megkötésével indul a 14 napos elállási lehetőség. De ha a szolgáltató a fogyasztó előzetes beleegyezésével megkezdte és be is fejezte a szolgáltatás teljesítését, akkor már nincs lehetőség elállásra.
- Ha a vásárló hitelszerződés keretében vette meg a terméket, akkor az elállással az áru-hitelszerződés is megszűnik és a vásárlónak semmilyen anyagi felelőssége nem keletkezik. A hitelszerződés megszűnésével kapcsolatos költségek a webáruházat terhelik, nem lehet azt a vevőre hárítani.
- Végig 14 napos elállási jogról beszéltünk, de ha a kereskedő nem tájékoztatott az internetes vásárlás utáni elállási jogunkról, akkor kapunk még 12 hónapot és az elállási jog gyakorlásának határideje 12 hónap és 14 nap lesz. Viszont ha a tájékoztatást utólag pótolják, ebben az esetben az elállási határidő a tájékoztatástól számított 14 napra módosul.
- Európai Unió minden tagállamára vonatkozik az elállási jog, így – külföldi – EU-s webáruházból való netes vásárlásnál is alkalmazható.
- A vásárló a megrendelt terméket felbonthatja és ki is próbálhatja. De ez a használat csak olyan észszerű mértékű lehet, ami alapján megismerjük a termék tulajdonságait, jellegét. Ezt meghaladó használatnál az értékcsökkenésért felelősséggel tartozunk.
A fent megjelent cikk nem minősül jogi tanácsadásnak. Jogi állásfoglalást az irodám kizárólag megbízás alapján bocsát ki. Figyelembe kell venni a cikk megjelenésének időpontját is, mert előfordulhat, hogy a jogszabályok változása miatt a benne lévő információk később már nem aktuálisak. A jelen oldalon található írásokat a szerzői jog védi, azok jogosulatlan felhasználása tilos.
A cikk szerzője: Dr. Jenővári Dániel ügyvéd