Napjainkban Magyarországon nincs olyan vállalkozó, akinek ne lenne érdemes webshopot indítania és webshop üzemeltetésen gondolkodnia, mivel itthon jelenleg körülbelül 37 ezer weboldalon lehet valamilyen terméket vagy szolgáltatást rendelni, és nagyjából 14-15 ezer webshop üzemel. Pénzben ez azt jelenti, hogy a 2021-ben 1203 milliárd forint volt az e piac bruttó forgalma, amely az egész kereskedelmet nézve nagyjából 10%-os részesedést jelent, de a forgalom évről évre jelentős mértékben növekszik.

Egy webshop indításnak és üzemeltetésnek feltételivel mindenkinek tisztában kell lennie, legyen szó egy hagyományos üzlettulajdonosról, vagy egy passzív jövedelmet kereső vállalkozóról. Jelen cikkben nekik próbálok segítséget nyújtani, hogy a nehezen érthető jogszabályok között könnyen eligazodjanak.

Webáruház nyitás jogi feltételei

  • Webáruház üzemeltetéséhez nincs szükséged engedélyre, csak ha az értékesíteni kívánt termékek forgalmazásához szakhatósági engedély szükséges.
  • A kereskedelmi tevékenységet a területileg illetékes jegyzőnek (Budapesten a kerületi önkormányzat jegyzőjének) be kell jelenteni, mely eljárásról itt tájékozódhatsz.
  • A terméked, vagy szolgáltatásod értékesítéshez szükséges tevékenységi körök mellé fel kell venned a „4791 – Csomagküldő, internetes kiskereskedelem” tevékenységi kört is.
  • Ha a termékedet te csomagolod be és a csomagolóanyag ára már tartalmazza a környezetvédelmi termékdíjat, akkor nincs ezzel kapcsolatban bejelentési, díjfizetési kötelezettséged.
webáruház nyitás

Az online értékesítés szabályai

Kezdjük az elején! A webshopodba leadott rendelést megelőzően, tehát a vásárlást megelőzően a fogyasztót tájékoztatnod kell az erre vonatkozó kormányrendeletben előírt tényekről. Erről a következő fejezetben írok részletesebben, de elárulom ez lesz a híres ÁSZF. Most menjünk tovább a legfontosabb szabályokkal:

Megrendelés visszaigazolása

Köteles vagy a megrendelés beérkezését a vásárló felé elektronikus úton késedelem nélkül visszaigazolni. Erre 48 órán belül van lehetőséged, mert ha ezen túl érkezik meg a visszaigazolás a vevőhöz, akkor ő mentesül az ajánlati kötöttség vagy szerződéses kötelezettsége alól.

Azonban a vásárló megrendelésének (nyilatkozatának) elfogadása a fenti visszaigazolással egyidejűleg vagy külön nyilatkozatban is megtörténhet: ha te, mit a webáruház üzemeltetője ezt egy külön nyilatkozatban fogadod el, akkor a szerződés ennek a nyilatkozatnak a közlésével jön létre.

Figyelem, téves gyakorlat! Itt leírnék egy nagyon fontos esetet, amire kevés webáruház figyel: Előfordul, hogy a meghirdetett áron több megrendelést fogadnak be, mint amit ténylegesen teljesíteni képes a webáruház és egyszerűen készlethiányra hivatkozva megtagadják a teljesítést. A készlethiány azonban egyáltalán nem tekinthető a teljesítés-megtagadás jogos indokának, mivel a saját készletét a megrendelés visszaigazolását megelőzően is van lehetősége ellenőrizni, illetve a hiányt újabb rendelés által pótolni. A jogi levezetést mellőzve csak a lehetséges következményt írom le, miszerint a vásárló jogosult a megrendelés teljesítésének akár bíróság előtti érvényesítésére, követelésére is, illetve ez a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzését vonhatja maga után. Egy profin összeállított webshop, mint amilyet ez a cég is készít, képes kezelni a készletmennyiséget, így elkerülheted ezt a hibát.

14 napon belüli elállás

Sokan nem tudják pontosan az alábbi szabályokat, így remélem segítségedre lesz:

Online rendelt terméke esetén az átvételétől számított 14 napon belül bármilyen okból, indoklás nélkül elállhat a vásárló. Sajnos gazdasági társaságot (céget), vagy egyéni vállalkozót nem illeti meg ez a jog.

  • A vásárló ezen jogával úgy tud élni, ha jelezi a webshopnak az elállási szándékát és a terméket vissza is juttatja (az elállás közlésétől számított 14 napon belül) az áruháznak. A visszaküldéssel kapcsolatos szállítási költségek jogszabály szerint a vásárlót terhelik. Nem előírás az, hogy a terméket eredeti csomagolásban küldje vissza a vevő.
  • A webáruház az elállásról való tudomásszerzésétől számított 14 napon belül köteles visszatéríteni a vételárat (és a szállítási díjat) a vásárlónak, de a csomag beérkezéséig, vagy a visszaküldés vevő általi bizonyításáig megtagadhatja a visszatérítést. A visszaküldéssel kapcsolatos szállítási díjat nem kell a webáruháznak visszatérítenie.

Kizárt az elállás például az alábbi termékeknél: romlandó termék, saját méretre szabott ruha, fehérnemű, borotva, repülőjegy.

Figyelem, ezért fontos a jó ÁSZF: Nem elég, ha a határidőket betartod, mert az elállásra vonatkozó, megfelelő tájékoztatást is el kell helyezned az oldaladon. Ha ugyanis ennek nem teszel eleget, akkor, a fogyasztóvédelmi bírságon túl, a fenti 14 napos határidő 12 hónappal meghosszabbodik.

Szavatosság, Jótállás

Először egy kis magyarázat, ami sajnos nem maradhat el ahhoz, hogy megértsd ezt a szabályozást: A fogyasztó és vállalkozás között létrejött bármilyen szerződés (tehát például egy webshopban történő áru, szolgáltatás vásárlása) esetén a fogyasztót a jótállásnak megfelelő, ahhoz hasonló, kedvező bizonyítási pozíció illeti meg 6 hónapon át, vagyis nem a fogyasztónak kell bizonyítania, hogy a hiba oka a vásárlás időpontjában a dologban már megvolt, hanem a vállalkozásnak. Lentebb olvashatod, hogy ez mit jelent a valóságban.

Mi a jótállás? A jótállás a hibás teljesítés orvoslásának egyik módja, eszköze, mely szabály – ahogy fent írtam – a vállalkozóra terheli a hiba okának a bizonyítását.

A tartós fogyasztási cikkekre eltérő, még kedvezőbb szabályozás vonatkozik, mely szerint a jótállási időtartam azzal arányosan növekszik, minél drágább és értékesebb fogyasztási cikkről van szó:

10 000 Ft-tól 100 000 Ft összegű termék esetén1 év
100 000 Ft-tól 250 000 összegű termék esetén2 év
250 000 Ft összegű termék felett3 év

Mik a tartós fogyasztási cikkek? A fent hivatkozott kormányrendelet mellékletében felsorolt termékek (például: háztartási eszközök, kézi szerszámok, telefonok, kerti gépek, játékok…stb.). Az időtartam azt jelenti, hogy a vásárlástól számított fenti időn (1 éven, 2 éven…) belül felfedezett hibáról azt kell feltételezni, hogy az már a vásárláskor is megvolt, így ennek ellenkező bizonyítása az eladó feladata. A legtöbb esetben ezt bizonyítani lehetetlen és emiatt a vállalkozás szó nélkül beveszi a terméket és elvégzi a javítást, cserét. A fenti időn túl azonban már vásárlónak köteles bizonyítania azt, hogy a hiba már a vásárlás időpontjában is ott volt, nem utána keletkezett.

Általános szerződési feltételek – ÁSZF

A fent említett kormányrendeletben előírt tényekről tájékoztatnod kell a vásárlódat még a vásárlást megelőzően. A rendeletben van egy lista, mely a-tól j-ig terjed és nehezen érthető, de próbálom könnyen áttekinthetővé, érthetővé tenni számodra ezt a listát:

  1. termékeid, szolgáltatásaid lényeges tulajdonságai
  2. vállalkozásod adatait és elérhetőségei,
  3. termékeid, szolgáltatásaid bruttó ára, továbbá a felmerülő valamennyi költség (például: szállítási, csomagolási díj)
  4. teljesítés feltételei, a rendelés menete és lépései (például: regisztráció, fizetési, szállítási módok, határidők, nyelv),
  5. az elállási jog gyakorlásának határideje (14 nap) és feltételei
  6. szavatosságra, jótállásra vonatkozó tájékoztatás
  7. panaszkezeléssel kapcsolatos tudnivalók, a békéltető testülethez fordulás lehetőségéről

És mi a legegyszerűbb módja a tájékoztatásnak? A szinte mindenki által használt általános szerződési feltételek (ÁSZF) létrehozása, melyben a fenti feltételeket átláthatóan és érthetően közlöd a vásárlókkal.

A szerződés megírása szakértelmet igényel és nem tanácsos egy letöltött sablont használni, mivel az ilyen gyakran elavul, érthetetlen szövegezést tartalmaz. Irodám számos cégnek segített fogyasztóvédelmi szempontból kifogástalan ÁSZF készítésében, így ha szükséged van az oldaladdal kapcsolatos szerződésekre keress fel:

Adatkezelési tájékoztató – GDPR

És végezetül nézzük mire kell még figyelned:

Mivel webáruházat fogsz üzemeltetni, így te is adatkezelővé válsz és emiatt tájékoztatnod kell a vásárlóidat, látogatóidat többek között a kezelt adatok köréről, az adatkezelés jogalapjáról, az adatok megőrzésének időtartamáról. A tájékoztatódat közérthetően, tömören és a törvénynek megfelelően kell megfogalmazni és azt közzé kell tenned az oldaladon.

A tájékoztatásnak ki kell terjednie:

  1. az adatkezelő adatai és elérhetőségeire
  2. az adatvédelmi tevékenységekre,
  3. az adatkezelés céljára, jogalapjára, a kezelt adatok körére és az adatkezelés időtartamára,
  4. adattovábbítás esetén azok címzettjére és az adattovábbítás okára,
  5. az érintettek jogaira, jogorvoslati lehetőségeire,
  6. a személyes adatok kezelésére vonatkozó szabályokra.

Nem hangzik egyszerűnek igaz? Nem is az. Ezért javaslom, hogy szakember segítségét vedd igénybe ennek elkészítésére és így megvédheted magad egy esetleges bírságtól, melyet az adatvédelmi hatóság szabhat ki.

A fent megjelent cikk nem minősül jogi tanácsadásnak. Jogi állásfoglalást az iroda kizárólag megbízás alapján bocsát ki. Figyelembe kell venni a cikk megjelenésének időpontját is, mert előfordulhat, hogy a jogszabályok változása miatt a benne lévő információk később már nem aktuálisak. A jelen oldalon található írásokat a szerzői jog védi, azok jogosulatlan felhasználása tilos.

A cikk szerzője: Dr. Jenővári Dániel ügyvéd